Syftet med en sökordsanalys är såklart att hitta de ord som ger bäst effekt på dina affärsmål. Det betyder inte alltid de sökord med högst sökvolym och det är inte alltid de fraser ni använder internt i företaget när ni pratar om era varor eller tjänster. Det är lätt att bli hemmablind och därför måste du kunna sätta dig in i hur er målgrupp tänker. Det är först då du kan skapa en effektiv strategi för sökmotoroptimering.

Hur bedömer du värdet av ett sökord?

Det är inte alltid det lättaste att välja sökord som faktiskt är värdefulla för er och som stöttar era affärsmål. För att veta om ett sökord är värdefullt för er eller inte kan du ställa dig själv några enkla frågor. Dessa frågor hjälper dig att förstå hur dina potentiella kunder tänker och agerar.

  • Är sökordet relevant för det innehåll du har på webbplatsen idag?
  • Kommer de som söker hitta vad de letar efter på din webbplats när de använder dessa sökfraser?
  • Kommer de vara nöjda med det innehåll de hittar på din webbplats?
  • Kommer den här trafiken resultera i att ni når era affärsmål?

Om svaret är ja på dessa frågor är sökordet värt att undersöka ytterligare.

Håll koll på dina konkurrenter

Ofta kan man lära sig mycket på att veta vilka som rankar på sökorden idag. Är det era konkurrenter, branschorganisationer eller någonting helt annat? I många fall finns det sökord som skulle kunna fungera väldigt bra för dina produkter eller tjänster men på sökmotorn rankar helt andra betydelser av ordet. Då kommer det troligtvis inte att vara värdefullt för dig att synas på just den termen.

Det kan också vara så att väldigt stora företag eller webbplatser dominerar förstasidan på Google. Om du har en mindre e-handel som säljer designmöbler är det troligtvis omöjligt för dig att synas på "möbler", "köpa möbler" och liknande sökfraser då väldigt stora företag helt dominerar de första 10-20 sökresultaten. Om du inte har resurserna att konkurrera med dessa företag kan det vara omöjligt för dig att synas på dessa sökfraser och då kan du lägga ditt fokus på andra sökfraser där du har en chans att konkurrera.

Finns det annonser i sökresultaten på dina sökord? Det kan vara en indikation på att det är högre konkurrens på sökfraserna, men också att de är lukrativa och benägna att generera fler direktkonverteringar.

Köp trafik och samla data

Om du inte rankar bra på de sökord som du anser vara viktiga idag kan det vara en god idé att köpa trafik på Google med hjälp av Google AdWords. Då kan du få ut data om visningar, klick och konverteringar. Denna data kan du använda för att bestämma vilka sökord som bäst hjälper dig nå dina affärsmål.

Vill du testa Google AdWords?

Annonsera på Google Adwords för 1500 SEK/mån varav 700 SEK går till din klickbudget

Vad är long tail och varför ska du använda det?

Vårt sökbeteende har ändrats de senaste åren och istället för att söka på få allmänna sökord så använder vi istället många fler ord. Det finns så mycket information på internet och det är lättare att låta sökmotorn göra jobbet åt oss. Istället för att söka på allmänna fraser och sedan själva leta oss fram så söker vi mer specifikt och då behöver vi många fler ord. Dessa längre fraser kallas för long tail och de består ofta av ett huvudord kombinerat med mer specifika ord som till exempel "Löparskor Nike Free Run Svarta" istället för bara "Nike" eller "Löparskor". Då får vi sökresultat närmaste det vi letar efter och slipper leta så mycket själva.

Varför ska du då titta på long tail-fraser i din sökordsanalys? Det finns flera anledningar till att använda long tail när du optimerar. För det första är över 70 % av alla sökningar på Google längre long tail-fraser och konkurrensen ofta lägre vilket gör att det är enklare för dig att ranka bra med rätt optimering. För det andra ger long tail-fraser ofta en bredare synlighet då de innehåller fler relaterade sökord. Du får alltså möjligheten att synas på fler fraser än bara den du optimerar för. Och sist med inte minst, någon som söker mer specifikt vet precis vad de letar efter och är närmare ett köp i sin köpresa. Därför driver long tail-fraser ofta mer konverterande trafik.

Vilka resurser är bra att använda?

Det finns ett flertal bra verktyg och funktioner som du kan använda för att hjälpa dig både fylla ut och eliminera sökord på den bruttolista med sökord och fraser du skapat.

  • Google Instant: När du söker efter något på Google så ger Google Instant dig förslag på sökfraser som du kanske menar. Dessa är ofta bra förslag på relaterade sökfraser som sökare faktiskt använder. Dessutom är Google Instant helt gratis. Längst ned när du gjort en sökning hittar du också relaterade fraser och genom att klicka dig vidare här kan du få förslag på sökord inom samma ämne.
  • Google Trends: Det här är en spännande resurs där du kan se vad som är hett just nu. Kontrollera vilka du tror är dina viktigaste sökfraser och se hur söktrenden för just dessa ser ut.
  • Keyword Planner: I Google AdWords Keyword Planner kan du hitta relaterade sökfraser, sökord som är vanliga tillsammans med de du har och Googles sökvolym för dessa ord. Keyword Planner har dock förändrats en del under de senaste åren och numera presenterar verktyget inte lika bra data som tidigare. Nu måste du dessutom även ha aktiva AdWords-kampaner för att kunna använda det till fullo. Problemet till trots är det dock fortfarande en av de mest använda resurserna i världen för sökordsanalyser.
  • Andra sökordsverktyg: Keywordtool.io, KWFinder, och Übersuggest är alla sökordsverktyg liknande AdWords Keyword Planner och en del data kan du få helt gratis. Men för mer djupgående och omfattande data behöver du ofta ett abonnemang.
  • Ahrefs: Ahrefs är ett verktyg där du kan göra både sökordsanalyser, innehållsnalyser och länkanalyser. Det är mångsidigt och fungerar utmärkt i samtliga av tidigare nämnda syften. Här kan du lätt jämföra din webbplats med konkurrenters och se vilka sökord de rankar på men inte du och vice versa. Det är en prenumerationstjänst och det finns olika paket beroende på dina behov.
  • SEMrush: SEMrush, precis som Ahrefs, är ett verktyg för att analysera sökord, innehåll och länkar. Det går att göra otroligt mycket i SEMrush och du får en bra överblick över din webbplats. Det är dock inte lika användbart för mindre sajter och det fungerar inte lika bra på svenska som det gör på engelska.

Kolla din ranking

Hur bra rankar du idag på dina sökord?

Vad är mina chanser att lyckas?

För att veta vilka sökord du ska satsa på är det viktigt att inte bara förstå efterfrågan på dessa fraser, utan också allt det arbete som krävs för att uppnå höga rankingpositioner. Om det är stora varumärken som har de första 10 sökresultaten på dina fraser och du precis startat din webbplats så kan det ta många år innan du når första sidan på Google. Därför är det viktigt att förstå sökordssvårigheter och börja med att rikta in sig på rätt fraser för att växa.